Ti gode råd før barnehagestart

• Innstill deg på å bruke tid på gradvis tilvenning.
  • Ta med barnet på praktiske ting som å kjøpe sekk og matboks. Gjør utstyret kjent ved å bruke det hjemme. Piknik i stua med sekk og matboks er fint.
  • Skal barnet ha sovevogn i barnehagen så bruk en kjent vogn. Anskaff barnehagevognen i god tid før oppstart, og bruk den.
  • Dra på tur for å leke på barnehagens lekeplass utenfor barnehagens åpningstid.
  • Besøk barnehagen i åpningstiden. Avtal med barnehagen på forhånd. Ta gjerne med sekk og matpakke om det passer.
  • Snakk jevnlig med barnet om endringene som skal skje. Husk å være glad og positiv i samtalene.
  • Unngå all form for negativt snakk eller snakk om uro rundt barnehageoppstart når barnet er innen hørerekkevidde. Barn får med seg mer enn man tror, og er eksperter på å fange opp foreldres uro.
  • Tilrettelegg for en overgangsperiode på et par uker hvor barnets barnehagedager kan være ekstra korte.
  • Tenk over morgenrutinene deres, slik at det blir tid for rolig start på barnehagedager.
  • Planlegg å kunne bruke mye tid sammen med barnet utenfor barnehagetiden.

Utstyrsliste